O projekcie

Młodzi detektywi na tropie czyli lokalne badania nad pamięcią ludzką. Historia pisana przez życie.

Zadanie ma innowacyjny charakter edukacyjno-badawczy w zakresie historii najnowszej, zakłada aktywny udział młodzieży szkolnej ,a jego produktem będzie zebrany wartościowy materiał historyczny.

45 rocznica grudnia 1970 skÅ‚ania do refleksji. Jeszcze żyjÄ… Å›wiadkowie i uczestnicy tych wydarzeÅ„ i warto do nich dotrzeć, zapisać i uwiecznić ich wspomnienia. Cisi bohaterowie sÄ… wÅ›ród nas, wiÄ™c należy ich odnaleźć i uhonorować..ZrobiÄ… to uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami. Nasz projekt zakÅ‚ada popularyzacjÄ™ - ale przede wszystkim wspóÅ‚tworzenie -wiedzy na temat najnowszej historii Polski przez uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i licealnych w województwie pomorskim, którzy zbiorÄ… zachowane w pamiÄ™ci Å›wiadectwa historii. Obejmuje wydarzenia od Grudnia 1970 do pierwszych wolnych wyborów w 1989r. ZachÄ™ca mÅ‚odzież do samodzielnych dziaÅ‚aÅ„ i kreatywnoÅ›ci. WpÅ‚ynie pozytywnie na zwiÄ…zki miÄ™dzypokoleniowe i znajomość wÅ‚asnego Å›rodowiska lokalnego. Chcemy też tÄ™ historiÄ™ nieco odbrÄ…zowić i ubarwić poprzez zaproponowane metody i formy pracy. Historia zwana także historiÄ… bÄ…dź tradycjÄ… ustnÄ… czy historiÄ… oralnÄ…, jest technikÄ… badawczÄ… opierajÄ…cÄ… siÄ™ na zbieraniu ustnych relacji Å›wiadków wydarzeÅ„ historycznych. Uważamy, że ludzka pamięć jest równie wartoÅ›ciowym źródÅ‚em historycznym jak dokumenty archiwalne, zaÅ› kontakt miÄ™dzy sÅ‚uchaczem a "opowiadaczem historii" nie do przecenienia. Projekt skÅ‚ada siÄ™ z wielu komponentów takich jak m.in. warsztaty, konkurs, lokalne wystawy zrealizowane przez uczestników we wÅ‚asnych Å›rodowiskach lokalnych, wypracowanie wprowadzajÄ…cych materiaÅ‚ów pomocniczych oraz opracowanie tych, które powstanÄ… podczas konkursu i umieszczenie ich na stronie www ,koÅ„cowa wspólna impreza pod nazwÄ… Pomorski DzieÅ„ Historii Najnowszej. Wszystkie prace zostanÄ… umieszczone na platformie www, aby byÅ‚y dostÄ™pne dla historyków, nauczycieli uczniów i wszystkich zainteresowanych.

To 19 lat z życia, czyli losy Pomorzan - historia, której jeszcze nie znamy. Zrozumienie ludzkich motywów, dziaÅ‚aÅ„, ocen i refleksji na temat najnowszej historii Polski czterdzieÅ›ci pięć lat po grudniu 1970 skÅ‚ania do zadumy. Czasy sÄ… już na tyle odlegÅ‚e, iż doczekaÅ‚y siÄ™ wielu opracowaÅ„ historycznych a na tyle jeszcze Å›wieże i ważne, także w wymiarze jednostkowym, że wymagajÄ… wiele uwagi i dziaÅ‚aÅ„. Zważywszy na fakt, iż jeszcze żyjÄ… Å›wiadkowie i uczestnicy tych wydarzeÅ„ warto do nich dotrzeć, zapisać i uwiecznić ich wspomnienia, uhonorować, zachować dla potomnych. DziÄ™ki naszemu projektowi ich przeżycia oraz doÅ›wiadczenia zostanÄ… opisane i udostÄ™pnione szerokiemu gronu odbiorców zarówno wÅ›ród mÅ‚odzieży szkolnej jak i ogóÅ‚u spoÅ‚eczeÅ„stwa. Pragniemy, aby mÅ‚odzież nawiÄ…zaÅ‚a osobisty kontakt ze Å›wiadkami historii i miaÅ‚a okazjÄ™ usÅ‚yszeć ich relacje, poznać odczucia, indywidualne losy, a nie jedynie "suche" fakty historyczne. Pragniemy, aby mÅ‚odzi ludzie odszukali "cichych" bohaterów ówczesnych wydarzeÅ„ w najbliższym gronie - dziadków, wujków, sÄ…siadów. Aby prócz wiedzy zdobyli umiejÄ™tnoÅ›ci zwiÄ…zane z pracÄ… badacza historii. Chcemy imudowodnić, że historia jest ciekawa i żywa, że dotyczy ich osobiÅ›cie i że może siÄ™ zdarzyć, że również bÄ™dÄ… jejwspóÅ‚twórcami.

DziÄ™ki pracy nad projektem skorzystajÄ… nie tylko mÅ‚odzi ludzie, uczestnicy projektu, ale również osoby, których relacje zostanÄ… spisane i stanÄ… siÄ™ Å›wiadectwem historii Pomorza.

Opracowania zrealizowane podczas projektu stanÄ… siÄ™ swoistym apendyksem do wielkich dziejów, wartoÅ›ciowym materiaÅ‚em historycznym.

Uczestnikami i odbiorcami projektu, bezpoÅ›rednimi beneficjentami, bÄ™dzie 25 nauczycieli ze szkóÅ‚ pomorskich i ok. 800 ich uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i licealnych Pomorza, którzy przystÄ…piÄ… do przedsiÄ™wziÄ™cia oraz wezmÄ… udziaÅ‚ w I Pomorskim Dniu Historii Najnowszej. Z doÅ›wiadczenia wiemy, że dziÄ™ki promocji w mediach, szkoÅ‚ach, placówkach edukacyjnych udziaÅ‚ w konkursie weźmie ponadto ok 100 uczniów i nauczycieli. DrugÄ… grupÄ… uczestniczÄ…cÄ… w projekcie bÄ™dÄ… bohaterowie historycznych wydarzeÅ„, którzy opowiedzÄ… swoje losy i udzielÄ… wywiadów uczniom. Do tej pory anonimowi, nieznani stanÄ… siÄ™ bohaterami uczniowskich dociekaÅ„ i opracowaÅ„.

Zgodnie z nowÄ… podstawÄ… programowÄ…, powstaÅ‚a pÅ‚aszczyzna gdzie można realizować projekty historyczne: szkoÅ‚y muszÄ… realizować projekty edukacyjne. W szkole wprowadzono nowy przedmiot „Historia i spoÅ‚eczeÅ„stwo”, który dobrze wpisuje siÄ™ w zadania projektu wiÄ™c nauczyciele mogÄ… wykorzystać ofertÄ™.

Ponadto uczestnicy zdobÄ™dÄ… wartoÅ›ciowe instrumentarium merytoryczno – metodyczne, którego czÄ™sto im brakuje.

Uczestnikami i odbiorcami projektu, bezpoÅ›rednimi beneficjentami, bÄ™dzie 25 nauczycieli ze szkóÅ‚ pomorskich i ok. 800 ich uczniów szkóÅ‚ gimnazjalnych i licealnych Pomorza, którzy przystÄ…piÄ… do przedsiÄ™wziÄ™cia oraz wezmÄ… udziaÅ‚ w I Pomorskim Dniu Historii Najnowszej. Z doÅ›wiadczenia wiemy, że dziÄ™ki promocji w mediach, szkoÅ‚ach, placówkach edukacyjnych udziaÅ‚ w konkursie weźmie ponadto ok 100 uczniów i nauczycieli. DrugÄ… grupÄ… uczestniczÄ…cÄ… w projekcie bÄ™dÄ… bohaterowie historycznych wydarzeÅ„, którzy opowiedzÄ… swoje losy i udzielÄ… wywiadów uczniom. Do tej pory anonimowi, nieznani stanÄ… siÄ™ bohaterami uczniowskich dociekaÅ„ i opracowaÅ„.

Zgodnie z nowÄ… podstawÄ… programowÄ…, powstaÅ‚a pÅ‚aszczyzna gdzie można realizować projekty historyczne: szkoÅ‚y muszÄ… realizować projekty edukacyjne. W szkole wprowadzono nowy przedmiot „Historia i spoÅ‚eczeÅ„stwo”, który dobrze wpisuje siÄ™ w zadania projektu wiÄ™c nauczyciele mogÄ… wykorzystać ofertÄ™.

Ponadto uczestnicy zdobÄ™dÄ… wartoÅ›ciowe instrumentarium merytoryczno – metodyczne, którego czÄ™sto im brakuje.

Projekt obejmuje caÅ‚e województwo pomorskie, różne miejscowoÅ›ci i szkoÅ‚y (gimnazja i licea), z których pochodzÄ… uczestnicy.

Konkurs filmowy pt.”Bohaterowie, których nie ma na kartach wielkiej historii ale należy o nich pamiÄ™tać” poÅ›wiÄ™cony nieznanym bohaterom odkrytym przez uczestników. Polega na opisaniu wspomnieÅ„ osób, zaangażowanych w historyczne wydarzenia na Pomorzu. Relacje opowiedziane przez osoby z najbliższego Å›rodowiska uczniów – dziadków, rodziców, sÄ…siadów powinny zostać spisane w formie wywiadów, pamiÄ™tników, kroniki itp., a Å›lady pamiÄ™ci utrwalone za pomocÄ… różnorodnych noÅ›ników .

Prace konkursowe zostanÄ… ocenione przez kompetentne jury. Dla laureatów przewidujemy atrakcyjne nagrody.

Sprawstwo i twórcze dziaÅ‚anie jest sprawÄ… istotnÄ… dla ksztaÅ‚towania mÅ‚odego czÅ‚owieka. Zrozumienie roli ludzkich trybików w wielkiej historii, dylematów i wyborów pozwoli inaczej spojrzeć na wydarzenia historyczne. Identyfikacja z najbliższym Å›rodowiskiem i uÅ›wiadomienie, że ludzie, rodzina, spoÅ‚eczność lokalna sÄ… wielkÄ… wartoÅ›ciÄ…, dajÄ… poczucie naturalnej przynależnoÅ›ci, zakotwiczenia. WyrabiajÄ… miÄ™dzypokoleniowe zrozumienie i wiÄ™zi. Warsztaty wprowadzajÄ… nowoczesne technologie i motywujÄ… do kreatywnego wykorzystania posiadanej wiedzy. Projekt przyczyni siÄ™ do podniesienia kompetencji i umiejÄ™tnoÅ›ci uczestników, pozwoli na wypracowanie form zgodnych z nowÄ… podstawÄ… programowÄ…. Może stanowić model edukacji patriotycznej, np. tradycji szkolnych spotkaÅ„ historycznych, aktywnoÅ›ci lokalnej, opieki nad ludźmi starszymi czy lokalnymi obiektami zabytkowymi.

Projekt wpisuje siÄ™ w potrzeby spoÅ‚eczne, a postawa zainteresowania, tolerancji i szacunku wobec trudnej czÄ™sto przeszÅ‚oÅ›ci jest fundamentem pluralistycznego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Aktywizuje spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalne i zachÄ™ca do aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez odwiedzanie miejsc zwiÄ…zanych z historiÄ… a wywiady z ciekawymi ludźmi, rodzinÄ… wzmacniajÄ… Å›wiadome uczestnictwo. DziÄ™ki nim zwracamy uwagÄ™ na miejsca w których rozegraÅ‚y siÄ™ znaczÄ…ce dla transformacji polityki i spoÅ‚eczeÅ„stwa wydarzenia, wiele dramatycznych scen, tragedii ale i ludzkich radoÅ›ci i dumy. Projekt zakÅ‚ada wspóÅ‚pracÄ™ z nauczycielami przy redakcji materiaÅ‚ów na stronÄ™ internetowÄ…. Realizacja zadania pozwoli na podniesienie poziomu wiedzy merytorycznej na temat historii najnowszej, wskazanie innowacyjnych metod prowadzenia lekcji. Pedagodzy bÄ™dÄ… mieli okazjÄ™ do wymiany doÅ›wiadczeÅ„.