O projekcie

Towarzystwo Edukacyjne „Wiedza Powszechna” oraz Instytut Badań Ekonomiczno-Społecznych w Gdańsku serdecznie zapraszają nauczycieli i uczniów szkół średnich zlokalizowanych w województwie pomorskim do udziału w projekcie „Pomorska Akademia Kompetencji Społecznych” współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Osi priorytetowej: I. Osoby młode na rynku pracy, Działania: 1.4 Młodzież solidarna w działaniu. Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Termin realizacji projektu 01.09.2019 r. - 30.06.2022 r. Dofinansowanie projektu z UE: 574 012,05 PLN.
Głównym celem projektu jest rozwinięcie kompetencji społecznych uczniów szkół średnich, ważnych z perspektywy potrzeb i wymogów rynku pracy. Projekt oferuje uczniom udział w kompleksowej ścieżce wsparcia obejmującej m.in. warsztaty z zakresu kompetencji komunikacyjnych i aktywności obywatelskiej, obywatelską zieloną szkołę, warsztaty szkoleniowe z autoprezentacji, realizację grupowych projektów w ramach organizacji pozarządowych lub młodzieżowych, warsztaty z wystąpień publicznych, przygotowanie i realizację własnych projektów oraz ich prezentację podczas konferencji podsumowującej. Czas trwania działań projektu - ok.10 miesięcy.
Projekt obejmie 120 uczniów, którzy zostaną podzieleni na grupy ok.10-osobowe. Każda szkoła może zgłosić jedną lub dwie grupy oraz wyznaczyć osobę, która będzie pełniła rolę opiekuna. Opiekun otrzyma wynagrodzenie w wysokości zależnej od liczby grup. Do zadań opiekuna będzie należało bieżące wsparcie uczestników, spotkania z uczestnikami projektu (raz na miesiąc lub częściej w razie potrzeby) i ocena postępów w nabywaniu kompetencji społecznych, utrzymywanie kontaktów z pracownikami projektu (np. trenerzy), pomoc w sprawach organizacyjnych i sytuacjach trudnych (np. konflikty w grupie).
W ramach projektu będą przeprowadzone następujące działania:
1) Rekrutacja - będzie przeprowadzona w każdej szkole według wskazań nauczycieli. Młodzież wypełni test, który wskaże, jakim obszarom kompetencji społecznych należy poświęcić najwięcej uwagi. Osoby rekrutowane mogą być uczniami różnych klas.
2) Wzmocnienie kompetencji społecznych - komunikacyjnych i z zakresu aktywności obywatelskiej poprzez:
- Warsztaty z zakresu kompetencji komunikacyjnych: 12 godz. Zakres warsztatów: style komunikacji, podstawy dynamiki grup, asertywność, proaktywność, techniki zarządzania emocjami, rozwiązywanie konfliktów, współpraca, wypracowywanie konsensusu, dyskusja, przygotowanie do debaty oksfordzkiej.
- Warsztaty z zakresu aktywności obywatelskiej: 12 godzin Zakres warsztatów: formy aktywności obywatelskiej, funkcjonowanie organizacji pozarządowych, nowe formy komunikacji treści o tematyce społeczno-obywatelskiej: media społecznościowe, fenomen memów, portale internetowe, happeningi.
- Debata oksfordzka: 4 godziny; debata będzie dotyczyła szeroko rozumianego obszaru aktywności społecznych.
3) Przygotowanie do realizacji własnych projektów w organizacjach młodzieżowych / pozarządowych:
- Wyjazd szkoleniowy. Czas trwania: 2 dni
Zakres: a) Lekcja obywatelska cz.1.: zapozananie uczestników projektu z organizacjami młodzieżowymi/pozarządowymi z województwa pomorskiego, zachęcenie do aktywności społecznej. b) Lekcja obywatelska cz. 2: warsztaty; zapoznanie uczestników z kluczowymi problemami społecznymi regionu; praca nad własnymi projektami (kwestie istotne dla województwa pomorskiego (np. depopulacja, ochrona środowiska, w tym ekologia Bałtyku, solidarność społeczna i odpowiedzialności za dobro wspólne, uzależnienia, ubóstwo i bezdomność, integracja imigrantów, itp.).
- Warsztaty szkoleniowe rozwijające umięjętności interpersonalne i autoprezentacyjne. Czas trwania: 12 godzin.
Zakres: Proaktywne prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej, zasady negocjowania, przekonywanie, przekazywanie informacji i swoich opinii, mowa ciała w rozmowie kwalifikacyjnej, autoprezentacja z wykorzystaniem nowych technologii: videoCV, wizytówka internetowa, plakat autoprezentacyjny, symulacja rozmów kwalifikacyjnych.
4) Realizacja przez uczestniczących uczniów projektów grupowych we współpracy z wybraną organizacją młodzieżową lub edukacyjną organizacją pozarządową.
Zakres: wykorzystanie nabytych kompetencji społecznych i obywatelskich w praktyce. Czas trwania, tematyka i przebieg projektu zostaną ustalone wspólnie przez młodzież, opiekunów i przedstawicieli wybranej organizacji na pierwszym spotkaniu. Działania i harmonogram realizacji projektu również zostaną wypracowane wspólnie. Dla każdego uczestnika grupy realizującej projekt będzie przyznany minigrant w wysokości do 600 zł, do wykorzystania na wydatki niezbędne do realizacji projektu
5) Warsztaty z wystąpień publicznych, logicznego i zrozumiałego prezentowania informacji; Czas twania: 8 godzin.
Zakres: techniki prezentacji materiału, komunikacja interpersonalna, techniki retoryczne, przygotowanie prezentacji na potrzeby konkursu.
6) Konkurs. Prezentacja projektów podczas konferencji, przyznanie nagród.
- Krótkie wystąpienia do 10 min. grup projektowych podsumowujące merytoryczne oraz interpersonalne aspekty realizacji projektu.
- Jury: Wystąpienia zostaną ocenione przez jury złożone z lokalnych liderów opinii publicznej.
- Uroczyste rozdanie nagród.
7) Weryfikacja nabytych kompetencji społecznych
- Końcowa samoocena uczestników projektu za pomocą wystandaryzowanego kwestionariusza, weryfikacja końcowego poziomu samooceny ogólnej i szczegółowej.
- Końcowa ocena poziomu kompetencji społecznych przeprowadzona przez psychologa z wykorzystaniem testu psychometrycznego oraz ocena podsumowująca z użyciem wystandaryzowanego narzędzia dokonana przez opiekuna.
- Przekazanie uczestnikom potwierdzenia nabytych w ramach projektu kompetencji społecznych - certyfikatu z opisową oceną.
29.03.2021 r.
Poniżej zamieszczamy dokumenty rekrutacyjne do projektu „Pomorska Akademia Kompetencji Społecznych”
12.04.2021 r.
Rekrutacja zakończona. Wszyscy, którzy brali w niej udział, zostali powiadomieni o wyniku. 129 uczestników / uczestniczek zostało podzielonych na ok 10-osobowe grupy. Zainteresowanie projektem było duże, niektóre osoby, mimo niekorzystnego dla nich wyniku rekrutacji, proszą o możliwość uczestniczenia w zajęciach na zasadzie „wolnych słuchaczy”.
Harmonogram Warsztatów szkoleniowych z zakresu kompetencji komunikacyjnych i z zakresu aktywności obywatelskiej na okres kwiecień - czerwiec w załacznikach.
28.06.2021 r.
Pierwszy etap projektu za nami! Ciekawe zajęcia, wciągające warsztaty, dyskusje, wsparcie opiekunów. Koniec roku szkolnego. Ale w czasie wakacji uczestniczki / uczestnicy projektu też nie będą próżnować - będą pracować nad koncepcją własnych mini-projektów i ich realizacją.
Harmonogram Warsztatów szkoleniowych z zakresu kompetencji komunikacyjnych i z zakresu aktywności obywatelskiej na okres sierpień - listopad w załacznikach.
03.09.2021 r.
Wakacyjny wysiłek przyniósł rezultaty. Uczestniczki / uczestnicy stworzyli wiele ciekawych pomysłów na mini-warsztaty. Teraz czas na realizację mini-projektów grupowych we współpracy z wybraną organizacją. Grupy będą liczyć po 5 osób do każdego mini-projektu. Otrzymają na ich realizację mini-granty - 600 zł na osobę. Regulamin mini-grantów - w załącznikach.
27.09.2021 r.
Uczestniczki / uczestnicy projektu jadą na „Zieloną szkołę”!
Ponieważ osób uczestniczących jest bardzo dużo, uczestniczki / uczestnicy będą podzieleni na 2 grupy, dla których zajęcia „Zielonej Szkoły” odbędą się w terminach: 02 - 03.10.2021 r. i 09 - 10.10.2021 r. w Ośrodku Wypoczynkowym „Jeziornik” w Borzechowie.
Przejazd do ośrodka i powrót autokarami. Opiekunowie przekażą uczestniczkom / uczestnikom informację o dacie i godzinie wyjazdu oraz miejscu zbiórki na spotkaniach organizacyjnych. Informacje z programem „Zielonej Szkoły” w załącznikach.
18.10.2021 r.
Wyjazdy na „Zieloną Szkołę” odbyły się zgodnie z planem.
„Zielona Szkoła” wzbogaciła wiedzę i umiejętności oraz przyniosła dużo pozytywnych emocji. Uczestniczki / uczestnicy z zainteresowaniem i entuzjazmem uczestniczyli w warsztatach szkoleniowych i debatach oksfordzkich. Podczas debat oksfordzkich uczestnicy nauczyli się sposobów i technik przekonywania innych do swojego zdania zarówno w kontaktach interpersonalnych, jak i wystąpieniach publicznych. Poznali również praktyczne przykłady strategii, które są stosowane zarówno w komunikacji interpersonalnej, reklamie, jak i polityce. Nauczyli się wykorzystywać merytoryczne, wyważone argumenty do przekonywania innych podczas dyskusji skupiającej się na faktach i prawach logiki z zachowaniem szacunku dla rozmówców. Poznali także sposoby na asertywną obronę swojego zdania i podważanie opinii innych uczestników sporu.
W okresie od września 2021 r. do kwietnia 2022 r. realizacja mini-projektów w grupach 5 -osobowych połączona ze stałym coachingiem i mentoringiem zgodnie z wypracowanymi wcześniej koncepcjami.
Podczas realizacji projektów uczestnicy wspierani są przez:
● coacha - wspiera uczestników w rozwoju kompetancji społecznych, pracy grupowej, mierzeniu się z wyzwaniami pracy w grupie, relacjami interpersonalnymi, etc.,
● mentora - wspiera uczestników merytorycznie, w rozwiązywaniu trudności związanymi z tematyką której dotyczy projekt, wdraża uczestników w działania NGO.
Terminy spotkań z coachem i mentorem ustalane samodzielnie przez uczestników w poszczególnych grupach.
Każdy uczestnik ma do dyspozycji grant w wysokości do 600 zł do wykorzystania w trakcie realizacji mini-projektu, tj. grupa 5-osobowa 3000 zł. Kształt i przebieg projektów został ustalony wspólnie na pierwszym spotkaniu uczestnków z mentorem i coachem. Zasady, harmonogram realizacji projektu zostały wypracowane w drodze negocjacji i kompromisu w grupie uczestników wraz z mentorem i coachem na kolejnych spotkaniach.
Aneks do regulaminu minigramtów w załącznikach.
Przerwa w realizacji mini projektów - ferie szkolne w okresie od 14.02.22 r. do 27.02.2022 r.
Powrót do szkół po feriach 28.02.2022 r. i dalsza praca przy mini-projektach.
Dalsze działania w projekcie, to jest warsztaty szkoleniowe z wystąpień publicznych odbędą się w kwietniu i maju - dokładny harmonogram zostanie podany po ustaleniu z prowadzącymi i uczestnikami.