O projekcie

Jednym z istotnych problemów spoÅ‚ecznych jest niska Å›wiadomość i kultura prawa. Problem ten dotyczy również polskiej edukacji, która stosunkowo maÅ‚o czasu poÅ›wiÄ™ca tej kwestii. Dlatego naszym celem jest wypeÅ‚nienie luki i wpÅ‚yw na pozytywnÄ… zmianÄ™ tego stanu rzeczy. Naszym celem jest:

1) Poszerzenie wiedzy na temat istoty prawa;

2) Wyposażenie w umiejÄ™tnoÅ›ci przekazywania tej trudnej materii, nauczycieli wszystkich poziomów szkóÅ‚ mieszkajÄ…cych i pracujÄ…cych  w województwie pomorskim a tym samym uczniów województwa pomorskiego, co pomoże zmienić ten stan rzeczy;

3) Poprawienie stanu świadomości i wzmocnienie szacunku dla prawa w społeczności pomorskiej;

4) Podniesienie kultury prawnej mieszkaÅ„ców województwa pomorskiego;

5) Przygotowanie scenariuszy lekcji o prawie dla wszystkich poziomów szkolnych umożliwiajÄ…cych realizacjÄ™ lekcji na temat prawa w szkoÅ‚ach województwa pomorskiego;

6) Przeprowadzenie warsztatów merytoryczno – metodycznych dla  20 nauczycieli,  w szczególnoÅ›ci ze Å›rodowisk maÅ‚omiejskich i wiejskich województwa pomorskiego

7) Opracowanie materiaÅ‚ów edukacyjnych o istocie prawa w formie „Przewodnika po prawie dla uczniów i nie tylko” i umieszczenie ich na stronach www Towarzystwa, co umożliwi wykorzystanie praktyczne wielu zainteresowanym osobom

Zadanie ma charakter innowacyjny, gdyż w województwie pomorskim nikt nie prowadzi tego typu dziaÅ‚aÅ„.

Projekt ma charakter cykliczny i wieloelementowy, umożliwiajÄ…cy realizacjÄ™ szeregu przedsiÄ™wzięć  powiÄ…zanych z tematykÄ… prawnÄ… w różnych aspektach prawa. Adresowany jest do nauczycieli z terenu województwa pomorskiego (bezpoÅ›rednio obejmie 20 osób z różnych miejscowoÅ›ci, jednak z jego rezultatów bÄ™dÄ… mogli korzystać wszyscy zainteresowani nauczyciele). Pozwala na wypracowanie modelu edukacji prawnej dla mÅ‚odzieży na różnym poziomie nauczania. Zważywszy na fakt iż kultura i wiedza dotyczÄ…c prawa w spoÅ‚eczÅ„stwie polskim (w tym także w województwie pomorskim) jest bardzo niska, nasza propozycja pozwoli na niwelowanie tego zÅ‚ego stanu rzeczy. Może też stanowić przewodnik dla nauczycieli  mieszkajÄ…cych i pracujÄ…cych w województwie pomorskim (nieprzygotowanych do realizacji tych treÅ›ci) do przekazywania ich w sposób poprawny i ciekawy. Umieszczenie projektu, z wypracowanÄ… obudowÄ…, na naszych stronach internetowych pozwoli na staÅ‚e korzystanie z rzetelnych materiaÅ‚ów przygotowanych przez osoby merytorycznie do tego przygotowanie, scenariusze lekcji zaÅ› pozwolÄ… na ciekawe przekazywanie nieÅ‚atwej materii.

Warsztaty majÄ… charakter dwumoduÅ‚owy, co pozwoli na przygotowanie uczestników merytorycznie i metodycznie. Ważnym jest, ze projekt ten można multiplikować również w Å›rodowiskach lokalnych liderów, np. mÅ‚odzieżowych.  Może też mieć charakter kaskadowy.

 DziaÅ‚ania, które chcemy podjąć by zrealizować nasz projekt:

       1.  Przygotowanie ankiety Å›rodowiskowej na temat wiedzy o prawie

       2. Warsztaty dla nauczycieli –  8 godzin

a) wykÅ‚ad wprowadzajÄ…cy, erudycyjny – „O istocie prawa - fundamenty prawa europejskiego i jego filozofia” – 2godz.

b) wykÅ‚ad – „Rodzaje prawa – prawo w praktyce, czyli droga obywatela do sÄ…du” – 3 godz.

c) warsztaty – analiza podstawowych dokumentów prawnych, czyli jak czytać akty prawne i gdzie ich szukać? – 3 godz.

d) przedstawienie uczestnikom przygotowanej ankiety badawczej na temat stanu wiedzy o prawie spoÅ‚eczeÅ„stwa i omówienie zasad badania w swoim Å›rodowisku lokalnym. Opracowanie standardu scenariuszy lekcji – 1 godz.

        3. Warsztaty dla nauczycieli – 8 godzin

e) wykÅ‚ad – „Uważaj mÅ‚ody czÅ‚owieku – czyli zagrożenia, których musimy unikać by nie popaść w konflikt z   prawem” – 3 godziny

f) ćwiczenia – tworzenie scenariuszy dla dzieci i mÅ‚odzieży, oraz przygotowanie projektów wÅ‚asnych dziaÅ‚aÅ„ Å›rodowiskowych w oparciu o zdobytÄ… wiedzÄ™ i materiaÅ‚y wykÅ‚adowe, przygotowane przez profesjonalnych  wykÅ‚adowców – 4 godziny

g) przygotowanie wizyty w lokalnym UrzÄ™dzie Miejskim/Gminy pt: „Co może obywatel w urzÄ™dzie? Sposób przygotowania sprawozdania" – 1 godz.

        4.  Opracowanie scenariuszy lekcji i dostarczonych przez nauczycieli ankiet,  umieszczenie ich na  stronach internetowych Towarzystwa w formie „przewodnika po prawie dla wszystkich”, rozesÅ‚anie do instytucji   edukacyjnych i szkóÅ‚ na terenie województwa pomorskiego

 Warsztaty bÄ™dÄ… siÄ™ odbywać w oÅ›rodku szkoleniowym z zapewnionym zakwaterowaniem i wyżywieniem,  co    jest  konieczne z uwagi na pochodzenie uczestniczÄ…cych nauczycieli z różnych  miejscowoÅ›ci województwa   pomorskiego.